• WILLEM
  • VIDEOS
  • GALLERY
  • NEW CD!
  • REVIEWS
  • AGENDA
  • CONTACT
  • LINKS
  • WILLEM
  • VIDEOS
  • GALLERY
  • NEW CD!
  • REVIEWS
  • AGENDA
  • CONTACT
  • LINKS
  Willem de Beer: Vocalist Vocal Coach

CD REVIEWS "XXX"


Jazzflits.nl:

Willem de Beer is een crooner in hart en nieren. Van zijn soort zijn er niet zo veel meer actief. Michael Bublé misschien, maar je denkt al gauw aan Sinatra en zijn tijdgenoten. Willem zocht in zijn zes jaar durende muziekstudie naar het genre dat hem het beste paste en kwam, getuige zijn eerste solo-cd ‘XXX’, uit bij de oude zoetgevooisde swingende entertainers.

In zijn eerdere werk met de a capellagroep New Amsterdam Voices bekeerde Willem zich ook tot de meerstemmige close harmony samenzang. Op ‘XXX’ schittert hij in ‘Teddy bear’ en ‘Jeepers creepers’ met Vera Buijink, Minka Bodemann en Pepijn van der Sande, met wie hij ook te horen was in de New Amsterdam Voices en met wie hij nu de groep The Deli Cat vormt.
 Voor zijn eersteling zocht De Beer ondersteuning bij een flinke groep muzikanten die hem en The Deli Cats begeleiden in de vorm van een kleine bigband, die swingt dat het een aard heeft. ‘XXX’ is een staalkaart van Willems veelzijdigheid binnen het domein van de croonerzang. Hij komt prima uit de verf in acht klassiekers, waarin de donkerbruine mannenstem centraal staat.

De wonderlijke titel is overigens een verwijzing naar de drie kruizen in het wapen van Amsterdam en Beers leeftijd (dertig) in Romeinse cijfers. Je moet er maar opkomen. ‘XXX’ past goed in dit ‘eenzame’ coronatijdperk. Als je er dan toch thuis een feestje van moet maken, dan kun je dat net zo goed doen op de klanken van Beers heerlijke dansalbum.
​

​Hans Invernizzi  (30/11/2020) (jazzflits.nl/jazzflits18.19.pdf)



​The World of Jazz:

A 2020 album with compositions from 1931 to 1957… sounds not very exciting, but that is deceptive. The EP (approximately 26 minutes long) ”XXX“ of jazz singer Willem de Beer brings the vintage feeling of the swing era into the presence. The title is a reference to, among others, the 3 St. Andrew's crosses of Amsterdam and Willem's age in Roman numerals.
The opener „Between The Devil And The Deep Blue Sea“, first recorded by Cab Calloway in 1931, puts you in a relaxed mood with strings and a scat interlude. „Black Coffee“ is a a calm ballad, arranged - by the way as half of the songs by Willem de Beer himself - with strings again and an additional flute. The song shows first solo skills of the musicians here a relaxed guitar solo by Wouter van Deventer. With “(Let Me Be Your) Teddy Bear, a song made famous by Elvis, Willem shows that he can Rock'n'Roll too. Stefan Bos contributes a marvelous piano solo and Willem's vocal group "The Deli Cat” can be heard as background singers in this tune.

Duke Ellington was the composer of the following song “I'm Beginning To See The Light” showing that popular songs don´t have to be simple or monotonous. Again enriched by a jazzy piano solo, this time supplemented by a bass solo by Pedro Ivo Ferreira. Cole Porter's “You'd Be So Nice To Come Home To” is a calm ballad, arranged with strings and shows Willem de Beer's excellent vocal qualities. From the slow ballad it continues with the high tempo tune “I Got A Woman” by Ray Charles in R'n'B and soul style with a tenor sax solo by Adrien Losco.
“East Of The Sun (West Of The Moon)” shows again Willem with scatsinging, followed by a piano solo. With “Jeepers Creepers”, Willem has achieved a crowning conclusion to the album.This jazz standard was recorded in over 300 versions. Here a perfect arrangement featuring Willem and The Deli Cat with swinging polyphonic harmony singing in which solos by scat, trumpet and sax are embedded.

Joe Kern (16/10/2020) 


​
​
Swingfestival Breda:

Het swingfestival Breda editie 2016 is zo’n muziekevenement dat je niet mag missen. In een intieme setting genieten van professionele jazz. Bijvoorbeeld in Café Vulling waar voor aanvang wat paniek uitbreekt omdat de zanger zijn auto niet kwijt kan in het overvolle stadscentrum. De zon schijnt buiten, het is kermis, kortom bommetje vol in de Bredase binnenstad.
Als Willem de Beer dan toch binnen sprint is het al snel duidelijk dat we hier te maken hebben met professionals. Laid back jazz wordt ingezet en de parkeermisère is snel vergeten. De Beer en zijn collectief zet de maat voor een middagje genieten.

Ondertussen verovert Loos Bow Ties de Bruine Pij met hun jeugdig enthousiasme. Het is aanstekelijk om te zien hoe jonge muzikanten hun eigen draai aan de hedendaagse jazz geven en daarmee het publiek vermaken.
Door naar Publieke Werken. Daar staat Fernando Lewis klaar om zijn set te spelen. Samen met zijn opgetrommelde vrienden “verjazzt” hij het werk van Bob Marley op magistrale wijze. Stil blijven staan of zitten lukt gewoon niet. Het swingt de pan uit en brengt het swingfestival stilaan tot een muzikaal hoogtepunt. Nou vooruit. Deze mooie zondag afsluiten bij de Bruine Pij waar de Coal Harbour Sextet op het podium staat. Klassieke jazz door jonge gasten op professionele wijze gebracht. Even schakelen dus na de swingende Lewis maar niet getreurd. Het niveau is dermate goed dat het ook hier weer prima vertoeven is.
Het swingfestival Breda is een blijvertje maar dat weten de kenners al jaren.

Edwin van den Heijkant (24/10/2016) (breda.nieuws.nl)